Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Jeśli chcesz wpływać na świat, opowiadać ważne historie i kształtować opinie – dziennikarstwo i komunikacja społeczna to kierunek dla Ciebie!

Studia łączą wiedzę z zakresu mediów, PR, marketingu i nowych technologii. Nauczysz się tworzyć treści do prasy, radia, telewizji i internetu, pracować z obrazem, dźwiękiem i słowem, analizować przekazy medialne i budować skuteczną komunikację. Rozwiniesz umiejętności pisarskie, retoryczne, analityczne i interpersonalne, a także zdobędziesz praktyczne doświadczenie w mediach i instytucjach komunikacyjnych.

To kierunek dla ludzi ciekawych świata, kreatywnych i gotowych do działania – świetny start do kariery w mediach, PR, marketingu, kulturze czy polityce.

Informacje
o kierunku

Zasady rekrutacji

Matura zdawana w Polsce po 2005 r.

Punktowany wynik z następujących przedmiotów:

  • język polski (40% wyniku końcowego),
  • język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego),
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata – do wyboru (40% wyniku końcowego). 

Jeżeli zdawałeś więcej niż jeden przedmiot, liczyć się będzie ten, z którego uzyskałeś najlepszy wynik. 

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem. Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości:

  • język polski (50% wyniku końcowego),
  • dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego).
  • Kandydaci z maturą IB/EB, maturą/świadectwem uzyskanymi w państwach członkowskich UE, OECD, EFTA oraz w Ukrainie lub Chinach:

Konkurs ocen na świadectwie (wyniki maturalne):

Punktowany wynik z następujących przedmiotów:

  • język polski (40% wyniku końcowego),
  • język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego),
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata – do wyboru (40% wyniku końcowego). Jeżeli zdawałeś więcej niż jeden przedmiot, liczyć się będzie ten, z którego uzyskałeś najlepszy wynik. 
  • Kandydaci cudzoziemcy posługujący się dokumentem, który nie jest dokumentem potwierdzającym uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia (obowiązuje od 1 lipca 2025)

Egzamin wstępny:

Zagadnienia egzaminacyjne:

Sprawdzenie wiedzy, kompetencji i umiejętności kandydatów przez analizę specjalistycznego tekstu oraz zreferowanie następujących tematów:

  1. Podstawowa wiedza o świecie, społeczeństwie i kulturze. Wykaz proponowanej literatury: Henry Jenkins, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

  2. Interpretacja tekstu kierunkowego.

  3. Aktywność własna kandydata związana z tematyką studiów (np. wolontariat, doświadczenie zawodowe).

Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.

Dodatkowe informacje

  • poziom rozszerzony – wynik egzaminu mnożymy x 1
  • poziom podstawowy – wynik egzaminu mnożymy x 0,5

Szczegółowe informacje o sposobie przeliczania znajdziesz po kliknięciu TUTAJ.

Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i tematycznych oraz konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych przyjmowani są poza postępowaniem kwalifikacyjnym i otrzymują maksymalną liczbę punktów.

Laureaci i finaliści mogą korzystać z uprawnień tylko jeden raz, tj. w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna:

1. Olimpiada Literatury i Języka Polskiego
2. Olimpiada Wiedzy o Mediach (L)
3. Olimpiada Statystyczna (L)
4. Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej
5. Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej (12L)
6. Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym
7. Olimpiada Wiedzy o III RP
8. Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym
9. Olimpiada Wiedzy o Prawie (Ostrołęka)
10. Konkurs Wiedzy o Polsce, Europie i Świecie (L miejsc I-VI)
11. Ogólnopolska Franciszkańska Olimpiada Wiedzy o św. Maksymilianie (L miejsc I-V)
12. Olimpiada Znajomości Afryki

Dlaczego Dziennikarstwo
i komunikacja społeczna na KUL?

  • Nauczysz się tworzenia profesjonalnych treści multimedialnych – pisania, nagrywania i montowania materiałów do prasy, radia, telewizji i mediów cyfrowych.
  • Zrozumiesz czym jest strategiczna komunikacja i storytelling – sztuka budowania przekazów, które angażują odbiorców i wpływają na ich opinie oraz emocje.
  • Będziesz dokonywał analizy i krytyki przekazów medialnych, a więc posiądziesz zdolność rozpoznawania manipulacji, dezinformacji i intencji komunikacyjnych w mediach.
  • Dowiesz się, jak zarządzać wizerunkiem i kryzysem medialnym, a umiejętności te są niezbędne w pracy dla firm i instytucji.
  • Staniesz się biegły w narzędziach komunikacji cyfrowej – nauczymy Cię praktycznych umiejętności obsługi nowoczesnych platform, aplikacji i technologii medialnych.

Co po studiach?

Będziesz uprawniony do:

  • kontynuowania nauki na studiach II stopnia,
  • kontynuowania nauki na studiach podyplomowych.

Nasi absolwenci pracują jako:

  • dziennikarz w prasie, radiu, telewizji i portalach internetowych,
  • specjalista ds. PR i komunikacji w firmach, instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych,
  • content creator, copywriter lub redaktor treści w agencjach marketingowych i mediach cyfrowych,
  • rzecznik prasowy, konsultant ds. wizerunku lub doradca medialny,
  • analityk mediów i specjalista ds. social media.

Absolwent kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna ma szerokie możliwości zawodowe i perspektywy rozwoju w dynamicznie zmieniającym się świecie mediów i informacji.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.